iDNES rozjíždí hate proti pirátům eBooků

„eBook Readers Galore“ od libraryman je licencován jako CC BY-NC-SA 2.0.

Poslední dobou sleduji na iDNESu jakousi kampaň proti pirátům eBooků. Tento hate zřejmě souvisí s rozjezdem vlastního eShopu s elektronickými knihami, ale to není tak důležité.

Zajímavé je, že obecně téměř všechny články zmiňují základní příčiny problémů vydavatelů, které si rozvedeme níže, ale i přesto je vždy jediným tématem, jak nám ti zlí piráti ubližují a škodí, že se ten byznys vůbec nevyplácí.

V úvodu mi tedy dovolte říct, pokud se Vám byznys nevyplácí, tak jděte třeba plést košíky – zřejmě ta snazší varianta, nebo bojujte se skutečnými problémy, které omezují Vaše podnikání a nevymýšlejte si zástupné mediální kachny.

Nyní si dovolím v bodech shrnout problémy, se kterými se, dle mého názoru a přečtených článků, vydávání knih potýká a přidám k nim komentář.

  • DPH – Elektronická kniha není oficiálně uznána jako kniha, tudíž nespadá do nižší sazby DPH. Toto je nesmyslný relikt dob minulých a příklad nepružnosti byrokracie a neochoty nebo laxnosti řešit tento problém. Za sazbu DPH piráti (a zatím ani Piráti) nemohou.
  • Nevýhodné podmínky majitelů práv (což bohužel většinou nejsou autoři) – Tento argument se objevuje vždy, když přijde na přetřes vysoká cena eBooků proti tištěným knihám. Majitel práv si údajně stanovuje, o kolik procent může být elektronická kniha levnější, než papírová. Objevují se zde také požadavky na „tvrdé“ DRM nebo DRM obecně. Je zřejmé, že tyto požadavky se naprosto rozcházejí s realitou na knižním trhu. Za tyto podmínky ale piráti nemohou.
  • Elektronická kniha často vychází se značným zpožděním za papírovou – Vydavatelé v této souvislosti hovoří o obavách z „kanibalismu“ elektronické knihy na prodejích papírové verze. To je nesmysl a podle toho co jsem četl se tak ani neděje, navíc je třeba si uvědomit, že se v podstatě jedná o rozdílné trhy s trochu jiným typem zákazníků. Tyto trhy se postupem času budou stále více diferencovat. Troufám si do budoucna odhadnout, že papírové knihy zcela jistě nezaniknou (ostatně i Jean-Luc Picard z hvězdné lodi Enterprise rád zasedl k papírové knize), ale budou zbožím pro „fajnšmekry,“ podobně jako LP desky, které ostatně v posledních letech zažívají velký návrat. Budou se vydávat edice kvalitní literatury s přidanou hodnotou – kvalitní papír, vazba, nějaký další bonus, podobně jako k tomu směřuje i oblast prodeje video (steelbooky a jiná speciální balení) a audio (deluxe edice) nosičů. Ovšem nemohu nezmínit, že za pozdější vydávání eBooků piráti nemohou.
  • Nízká kvalita eBooků – Vydavatelé při kalkulacích nákladů často zmiňují, že výroba elektronické knihy je celkem finančně náročný podnik. Podle komentářů čtenářů však soudím, že úroveň originálních knih často pokulhává za pirátskou produkcí. Osobně se domnívám, že vydavatelé mlží, nebo se spíše potýkají zatím s dostatečně nezvládnutým procesem výroby eBooků. Kniha která se má tisknout již v elektronické verzi existuje – ačkoliv tato nemusí a zřejmě není vhodná pro eBook, nicméně nevěřím, že konverzi nelze dostatečně automatizovat pomocí nějakého SW. Za nízkou kvalitu eBooků ale piráti nemohou.
  • Vysoké ceny eBooků – Toto už jsme lehce nakousli v jednom z předešlých bodů. Za vysokou cenu eBooků údajně mohou majitelé práv a jistě i DPH. Nicméně i přes tuto argumentaci považuji požadavek čtenářů na nižší cenu elektronických knih za oprávněný. Důvodem je současná legislativa, která klade na eBooky omezení, které papírové knihy nemají – papírovou knihu můžete půjčit, elektronickou nikoliv (i když zde dochází k určitému pozitivnímu vývoji), papírovou knihu můžete prodat a získat zpět nějaké peníze na novou knihu, elektronickou nikoliv. Pokud jste se zbláznili a koupili knihu nebo obecně cokoliv s tvrdým „DRM,“ tak po vypnutí DRM serverů Vám zůstane jen změť jedniček a nul. Pokud máte knihu se sociální DRM, tak i v případě, že se to někdy změní a bude možné eBooky prodávat, ten svůj asi neprodáte. Já knihy s tvrdým DRM nekupuji už ze zásady a se sociálním jen v případě, že cena je odpovídajícím způsobem nižší než u papírové knihy. U „tvrdého“ DRM bych snad byl ochoten udělat výjimku u nějaké brakové, ale stále zajímavé literatury, nebo odborné literatury s krátkou životností, za cenou tak 10 Kč. Dále náklady na výrobu elektronické knihy mohou být skutečně marginální, pokud se to bude dělat správným způsobem, v porovnání s výhodami které elektronický formát přináší – nízké náklady na skladování (nějaké jsou, přeci jen kapacita disku a různé fixní náklady jsou zde vždy), možnost nabízet dílo prakticky navždy bez dalších nákladů, snadná možnost korektur a doplnění atd. Také za podmínky nastavené mezi autorem a držitelem práv, držitelem práv a vydavatelem, vydavatelem a obchodníkem (někdy jsou některé tyto funkce sloučeny) čtenář / zákazník nemůže. Zákazník požaduje určité zboží v určité kvalitě a za to je ochoten zaplatit částku podle míry užitku, kterou mu zboží přinese. Ačkoliv můžeme mít na ekonomické „zákony“ různé názory, faktem je, že tyto základní poučky prostě fungují, to jen copyrightová lobby se domnívá, že může poroučet větru a dešti – nicméně to už tu bylo a víme jak to dopadlo. Snahou vydavatelů tedy musí být aby vyhověli zákazníkům, nikoliv držitelům práv, pokud chtějí prodávat. To, že je to nyní naopak opět není chybou pirátů.
  • Pirátství – Mysleli jste si, že to nezmíním, že 😉 Ti, které bych nazval „stará garda“ respektuje určitá pravidla a knihy, které u nás oficiálně vycházejí nesdílejí a dá se říci, že sdílení takových knih i potírají. Myslím si, že se jedna o lidi, kteří mají literaturu bezpochyby rádi a v této souvislosti jistě nelze nezmínit, že vydavatelé knih, jak je u nás zvykem, vlastní zabedněností zaspali trend. Ano říkali jsme jim to, říkali jsme jim to roky, ale přiveď osla do Paříže, komoň z něj stejně nebude. Pochopitelně, jak se čtení na elektronických čtečkách stává masovou záležitostí (a trh eBooků stále cestuje na oslu do té Paříže), tak se objevuje nová sorta pirátů, kteří zábrany nemají. To je logický důsledek a vydavatelé si za něj mohou sami. Místo aby se hned ze startu nastavili rozumné podmínky podle požadavků zákazníků, raději se budou vymýšlet nesmysly, znovu prošlapávat slepé uličky které už před tím prošel hudební průmysl a v jeho patách filmový průmysl a nadávat na piráty. Nicméně, jak už jsem se zmínil, piráti nejsou příčinou, jsou důsledkem. Vždy jsou reakcí na neuspokojivý stav trhu. Nejhorším případem je, když je pirát schopen nabídnout lepší kvalitu než oficiální distribuce – srovnej třeba DVD a Blu-Ray disky plné hloupých „ochran“ proti kopírování, proklikávání se přes idiotská videa o tom, co všechno byste neukradli a kupu výhrůžek, abyste se nakonec dostali k filmu se zprzněným dabingem a titulky v překladu na úrovni základní školy, s MKV filmy, které hrají hned a třeba v případě Sci-Fi seriálů jako Star Trek a podobných s titulky tvořenými fanoušky, kteří mají v malíku problematiku, názvosloví a dělají to se zápalem a láskou, podle čehož vypadá i výsledek. Totéž bylo v hudební oblasti, kdy místo zkriplených CD, které často ani nešli přehrát bylo lepší stáhnout kvalitně nagrabovaný FLAC z Internetu. A případy nekvalitně udělaných eBooků už jsem zde ostatně zmiňoval. Myslím, že z výše napsaného je zřejmé, že za míru pirátství samotní piráti nemohou, tak jste si ty lidi vychovali, nebál bych se říct, že jste je k tomu donutili. Stalo se a nebude snadné to odestát, ale stále to ještě jde, jen je třeba zásadně změnit přístup a místo dělaní z lidí piráty dělat si z nich věrné zákazníky, kteří budou knihy nakupovat rádi a s dobrým pocitem.

Nakonec ještě krátký komentář k rozhovoru s šéfem Grady na Lupa.cz. Svůj názor jsem prakticky vyjádřil již v tomto komentáři, tak jen krátce. Grada, jako vydavatel převážně odborné literatury, která má dvě specifika – bývá drahá a její užitná hodnota se často časem velmi snižuje, je v (ne)záviděníhodné situaci. Koupit předražený eBook, který potřebujete třeba jen jeden semestr do nějakého okrajového předmětu není příliš ekonomicky moudré / výhodné. Zdá se, že Grada to „skoro“ pochopila a chystá model pronájmu literatury formou předplatného a nějakého poplatku za „zapůjčení.“ To v tomto případě pokládám za velmi výhodný, respektive jediný možný model v této oblasti knižního trhu. Když opominu, že toto mohlo / mělo být realizováno už dávno, tak držím Gradě palce, ale jinak pro odkazovaný článek bezezbytku platí to, co jsem v tomto zápisku už zmínil.


Zdroj: https://blog.root.cz/corwin78/idnes-rozjizdi-hate/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *